Monday, March 30, 2015

Aku Hampir Putus Asa Karena Puteraku Down Syndrom, Tapi Kini Ia Inspirasiku

Bagi setiap Ibu bapa, memiliki buah hati dengan kelainan atau kecacatan memerlukan kesabaran dan kekuatan ekstra lebih. Tidak sedikit orang menganggap bahawa anak memerlukan perhatian khusus tapi ada yang beranggapan merupakan sebuah aib di keluarga. Tapi, perlu Anda tahu bahawa anak down syndrome  sebenarnya adalah anak-anak yang memerlukan perhatian, kasih sayang dan perlakuan yang sama dengan anak normal lainnya.
Dari laman mirror.co.uk, seorang anak dengan down syndrom  telah menginspirasi ibu bapanya serta juga banyak orang di sekitarnya. Anak tersebut adalah Sep. Ia terlahir dengan  down syndrom di mana hal ini membuatnya berbeza dengan anak normal pada umumnya.


Ibu yang bernama Caroline megatakan saat Sep lahir, ia merasa sangat sedih dan bahkan menghabiskan berminggu-minggu waktunya untuk menangis dan menyesalikeadaan buah hatinya. Namun Caroline menyadari bahawa Sep adalah kurniaan yang dititipkan tuhan untuknya.
Caroline merawat dengan baikanaknya Sep . Sep membesar sepertimana kanak2 lain membesar. Sep bermain bola, sekolah, bersosail dan melakukan kegiatannya seperti halnya anak-anak lainnya. Bahkan Sep sangat baik terhadap adik-adiknya yakni Dominic (4 tahun) dan Polly (1 tahun).

Sebelumnya, tidak sedikit orang mengatakan bahwa Sep adalah anak yang berbeza. Tidak sedikit pula orang di sekitar Caroline menilai Sep dengan pandangan sebelah mata. Namun, rupanya Tuhan telah menggariskan yang terbaik untuk Sep. Dengan segala keterbatasannya, Sep membesar dan berkembang dengan baik.
Saat ini, Sep sendiri adalah seorang anak bintang iklan untuk beberapa produk terkenal di negaranya. Sep adalah anak yang selalu ceria dan bahagia serta tidak pernah mengeluh. Ia juga bisa bersosial dengan baik kepada teman-temannya. Sampaikan kwn2 di sekolah Sep tidak pernah berpikir bahawa Sep adalah anakdown syndrome. Mereka menilai Sep adalah Sep yang baik dan teman bermain yang best.


Bagi Caroline, Sep adalah satu semangat dan inspirasi untuknya. Caroline mengatakan "Saya merasa sangat bangga kepada Sep. Saya beruntung memiliki dia. Dia mengajar saya tentang kesabaran. Ia juga mengajar kepada saya bahawa kekurangan bukan perkara yang membuat seseorang kecewa apalagi harus putus asa."
Saat ini, bukan hanya Caroline yang bangga dan menilai Sep adalah inspirasi untuknya. Banyak orang di luar sana yang bangga dengan Sep. Tidak sedikit pula ibu bapa di mana mereka memiliki anak dengan down syndrom selalu berharap bahawa anak mereka nanti bisa menjadi seperti Sep.

Ibu Bapa, apapun dan bagaimanapun keadaan anak kita/buah hati. Mereka adalah anak-anak yang masih memerlukan bimbingan, kasih sayang serta perhatian yang lebih. Apapun keadaan buah hati Anda, pastikan untuk selalu menyayangi dan merasa bahagia telah memilikinya. Buah hati adalah anugerah terindah yang dititipkan Tuhan kepada setiap ibubapa


Post a Comment