Wednesday, December 17, 2014

Berat Segelas Air


Kadanf-kadang kalau saya dapat job bg ceramah, tak kisahla samada ceramah berbentuk teknikal atau management, saya sangat sukakan perumpaaan atau perkara yang biasa kita lakukan...kemudian relate dgn kerja/perkara seharian kita.

Masa saya mengajar tu, sy tanya la peserta ttg pengurusan stress....

“Menurut anda, kira-kira berapa berat segelas air ini?” Jawapan para peserta berbagai-bagai, mulai dari 200 gram sampai 500 gram.

“Sesungguhnya yang menjadi masalah bukanlah berat sebenarnya. Tetapi berapa lama anda memegangnya,” cewaahhhh..poyo je aku explain..hihihii.

“Jika saya memegangnya selama satu minit, tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama satu jam, lengan kanan saya akan sakit. Jika saya memegangnya selama satu hari penuh, mungkin anda kena panggil ambulans untuk saya,” lagi..cewahhhh....

“Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan semakin berat. Jika kita membawa beban terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu terasa meningkat beratnya,” dan lagi......

”Yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut. Rehat dan chill kejap sebelum mengangkatnya lagi. Kita harus meninggalkan beban kita, agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi. Jadi sebelum pulang ke rumah dari pekerjaan sehari-hari, tinggalkan beban pekerjaan anda. Jangan bawa pulang. Beban itu dapat diambil lagi besok,” dan lagi........

“Apapun beban yang ada di bahu/tangan anda hari ini, cuba tinggalkan sejenak. Setelah beristirahat, nanti dapat diambil lagi. Hidup ini sangat singkat, jadi cubalah menikmatinya dan memanfaatkannya. Hal terindah dan terbaik di dunia ini tak dapat dilihat atau disentuh, tapi dapat dirasakan jauh di dalam hati kita,” tudia...aku pon tak tau mana mai ayat2 jiwang masa bg ceramah...spontan ok!!!!..anyaway aku sgt suka berkongsi cerita2 yg mudah dan bermanfaat utk dikongsi...walaupon kadang2 diri sendiri pon over..hihiihiih

2 comments:

Ri said...

baik, cikgu!!! *letak gelas

Unknown said...

hahhahahha..kannnnnn....