Friday, October 7, 2011

Blue Ocean Strategy (BOS)



Salam semua,disini saya ingin berkongsi sedikit maklumat tentang satu konsep dalam strategi perniagaan. Ia dinamakan konsep Blue Ocean Strategy atau BOS.Mungkin ada yang telah tahu atau membaca buku ini tetapi saya ingin memberikan sedikit info dan ringkasan mengenainya. Untuk berjaya dalam perniagaan perlu ada konsep atau arah tuju.Bercakap tentang konsep perniagaan, ramai yang menyentuh konsep Blue Ocean Strategy atau singkatannya BOS.Ia merupakan konsep yang pertama kali di perkenalkan oleh W.Chan Kim dan Renee Maurborgne yang tiba-tiba menjad popular di kalangan usahawan dunia dengan sebuah buku tulisan mereka.

Buku ini berusaha menjelaskan cara mencipta ruang pasaran baru tanpa pesaing dan tanpa kalangan pesaing yang tidak relevan.Buku ini juga menunjukkan jalan,bahawa sau-satunya cara untuk memenangkan pesaing adalah berhenti berusaha melawan pesaing. Kim dan Renee mendedahkan bahawa pasaran diantara dua laut iaitu Laut Merah dan Laut Biru.Laut Merah adalah pasaran yang sudah sesak,akibatnya keuntungan dan pertumbuhan akan berkurang.

Sebaliknya Laut Biru dikuasai oleh pasaran yang belum dijelajahi,menciptakan permintaan baru dan peluang pertumbuhan yang sangat menguntungkan.Dalam Laut Biru pesaing tidak lagi relevan kerana aturan mainnya sama sekali baru.Dalam buku Change!,Rhenald Kasali memperkatakan,pemimpin pasaran menentukan aturan permainan dalam pasaran yang sama sekali baru.

Prinsip
Blue Ocean Strategy ada yang menterjemahkannya sebagai Strategi Samudera Biru atau Strategi Laut Biru. Intipati bagaimana mencipta BOS,buku ini disediakan dalam enam langkah sebagai prinsip utamanya iaitu:
-How To Reconstruct Market Boundaries
-Focus On The Big Picture,Not The Number
-Reach Beyond Existing Demand
-Get The Strategic Sequence Right
-Overcome Key Organizational Hurdles
-Build Execution Into Strategy

Untuk lebih mempermudah makna definisi diatas,3 contoh kukuh kejayaan BOS apabila sebuah perusahaan anggur dari Australiam (Casella Wine) menciptakan produk angguryang terkenal dengan jenama Yellow Tail dan berjaya masuk pasaran dan mengembangkan pasaran anggur di Amerika dengan terbukti ianya berjaya. Apakah kaedah yang digunakan?Sudah tentu dengan BOS dia mampu.Menciptakan atau memperbesar ruang pasaran anggur iaitu dengan menarik mereka yang sebelumnya para peminum arak dan minuman berkabonat menjadi peminum anggur,juga dalam acara-acara tidak formal,anggur sudah boleh dianggap sebagai minuman sosial seperti juga anggur yang diminum mereka sebelum itu Berkembang.

Malah haraganya murah dan rasanya trendy,juga kerana harganya mampu dimiliki oleh semua orang,ramai orang sering minum jus anggur tanpa mengira masa dan tempat,kerana itu pasarannya semakin berkembang. Dalam tempoh dua tahun sahaja,Yellow Tail telah mampu diterima dan menjadi minuman kegemaran ramai di Amerika dan menjadi anggur import terlaris jauh melewati jumlah anggur import yang sebelumnya didominasi anggur import dari Perancis dan Sepanyol.

Pada tahun 2003,Yellow Tail menjadi anggur merah terlaris yang dijual di Amerika Syarikat dan mengungguli produk tempatan sendiri yang selama ini didominasi para pengeluar California yang sangat terkenal.Kunci kejayaan Yellow Tail terletak pada kemampuannya melakukan strategi BOS iaitu dalam melaksanakan‘Eliminate’,’Reduce’,’Raise’,dan ‘Create’ yang dijelaskan secara tersusun dan terperinci dalam buku tersebut. Kerangka utama BOS bertumpu pada 4 kerangka dasar iaitu eliminate-reduce-raise-create (ERRC). ELIMANATE bererti menghilangkan faktor-faktor pembiayaan modal yang selama ini sudah ‘taking for granted’ yang terjadi dalam industri tersebut.

REDUCE bererti mengurangi pembiayaan-pembiayaan yang sudah ada ketika ini supaya boleh berada jauh di bawah pembiayaan dalam industri,RAISE pula berhubung kait dalam meningkatkan faktor-faktor atau ‘value’ yang diberikan supaya jauh melampaui standard industri yang sudah ada dan CREATE bererti menciptakan unsur baru yang selama ini belum terfikir akan dilaksanakan dalam industri tersebut.

Ada yang berpendapat jika telah berpuas hati dengan bisnes anda yang sekadar mampu bertahan,jangan membaca buku ini. Namun,jika anda ingin melakukan perubahan,menciptakan sebuah perniagaan dengan masa depan yang menguntungkan khususnya pelanggan, pekerja, pemegang saham atau orang ramai yang sentiasa mencari konsep baru,bacalah buku BOS yang berharga RM69.90 .

Kim dan Mauborgne telah memetakan ’satu jalur yang baru dan berani untuk memenangi masa depan’.Mereka menawarkan 6 prinsip yang dapat digunakan oleh setiap perusahaan untuk merumuskan dan menerapkan strategi samudera biru dengan sukses. BOS juga dianggap sebagai konsep dalam merebut nilai pembeli dan kos rendah untuk mencipta ruang pasaran baru.BOS bukan mengenai ‘mematikan’ persaingan,ia adalah mengenai membuat pertandingan dalam perniagaan, bukan menghapuskan pesaing perniagaan.

Mempertimbangkan atau membina semula perniagaan dengan mewujudkan sempadan-sempadan dan struktur-struktur industri yang menguasai pemikiran pengurusan dalam industri setiap usahawan. Sempadan-sempadan dan struktur-struktur yang wujud tidak seharusnya menghalang usahawan daripada mengenal pasti cara-cara untuk mencipta permintaan yang baru.

Mengalihkan caa pemikiran usahawan daripada Supply kepada Demand! BOS mencabar kos industri.Mengajar usahawan bagaimana untuk menjadi peneraju dalam menurunkan kos industri dan mewujudkan permintaan yang baru dalam pasaran.Tidak dapat dinafikan ada para usahawan di luar sana tidak dilayani oleh industri untuk menjadi usahawan baru.

Tetapi itu tidak bermakna anda tidak boleh beralih arah dalam menjelajah cara-cara untuk bertukar dan memasuki perniagaan yang boleh diterima pasaran.

Hari ini antara syarikat yang mengikuti Strategy Blue Ocean adalah:
-MetraTech Corporation
-ESG Insurance
-National Library of Australia
-Telekom Malaysia
-Siemens Hearing Systems
-UPC Cable
-Storck Confectionary
-Investec Plc
-Fred Dovaston S.L
-Imprenta Pronto S.L
-Tata Group
-Singapore Ministry of Information,Communication and Arts
-Lundbeck Asia


Especially for MAZ frenz, nie sy tmbah summary detail setiap bab yer..rajin2 baca tau//hehhehhe

bab 1 : Menjelaskan apa itu BOS? dan kesan menggunakan BOS berbanding Red ocean Strategy (ROS)

Bab 2/; memperkenalkan panduan & rangka kerja strategikal atau analitikal yg penting dlm membentuk dan melaksanakan BOS

Bab 3/; Mengenalpasti peluang atau cabang yg anda boleh mewujudkan secara sistematik pasaran yg tiada saaingan.

bab 4: Menunujukkn bagaimana utk membentuk dan melakar perancangan strategik syarikat/organisasi

bab 5 : Menunjukkan bagaimana memaksimumkan saiz blue ocean. Bab ini mengamal konvensional dlm usaha mendapatkan segmentation yg lebih baik utk mempertingktkan keupayaan mereka memenuhi kehendak pelangaan sedia ada mereka

bab 6: memaparkan lakaran rangka strategi yg membolehkan anda bukan saja mewujudkan nilai bg sesuatu barang tetapi juga utk perkembangan barang tersebut

Bab 7 & 8: Bab7 & bab 8 adalah ulangan kpd prinsip asas yg membw kpd perlaksanaan yg berkesan BOS.

bab 9 : menegahkan isu2 dlm mengekalkan dan memperbaharui BOS.

Sharing Is Caring....

1 comment:

Rozayn said...

Apai, nanti bagi lah summary dlm Eng lak.. Senang nak bawak masuk quiz session nanti.
lagi 1, kat MPH Midvalley, harga dia skunk RM119.80....