Sunday, June 7, 2009

Tip untuk berjaya dalam Kerjaya



Berdasarkan pengalaman aku hampir 9 tahun bekerja (swasta @ Gomen)..dah banyak perkara yang aku pelajari..di sini aku sisipkan beberapa tips utk menjadi pekerja cemerlang...dan bagaimana utk menjadu cemerlang...

Tips menjadi pekerja cemerlang

1. Beyond expactation (ini bukan tagline malaysia airline yer..), maksudnya korang mesti beri lebih apa yang bos minta.Contohnya sesuatu tugasan bos kita suruh siapkan esok. dan cabar diri anda sendiri utk menyiapkan tugasan itu hari ini!!!.

2. Tahu apa kemahuan bos. Ini jarang orng ambil pusing. kita harus/patut tahu sifat,kemahuan dan style bos kita, kemudian kita sesuaikan dgn diri kita.

3. Tiada istilah yes bos. Maksudnya walaupon kita mesti hormat bos kita, tetapi didalm sesuatu keadaan dan situasi kita mesti berkata "tidak" dan haruslah memberi jawapan/alasan yg konkrit bagi menyokong pendapat kita.sometimes bos suka org yg mcm nie...then bos akan tahu kita berpendirian,berani dan berfikir sebelum bertindak.

4. Berani utk bercakap.So speak up!!!..tapi pastikan apa yg kita nak cakapkan hendaklah didalam/within kita punya kepakaran.jgn terlalu diam bila kita bermesyuarat bersama bos.lontaran idea2 anda yg bernas.

5. Bos juga manusia, sometimes he need friend. luangkan masa sesekali mempelawa bos makan (walaupon kita tak ikhlas)...dgn ini, kita lebih dapat peluang utk mengetahui dgn lebih dekat personaliti dan gaya bos kita.

6. Kalau bos marah kita, jgn kita pon sibuk nak mempertahankan diri mengatakan kita tak bersalah. Ingat cara ini tidak akan berhasil.biar bos marah..kita dgr saja.kalau bos dah selesai then masa utk kita terangkan situasi sebenar.

7. Jgn suka menipu.Bos suka org yg jujur.once bos tak percayakan kita,jurang akan lebih besar akan wujud antara kita dan bos.


8. Jgn mengeluh jika diberi sesuatu tugasan.berfikiran positif.hanya bos yang tahu kebolehan dan x factor yg ada pada kita.so anggap tugasan itu sebagai satu penghargaan dan belajar sesuatu yg baru didlm tugasan ini.

9. Rajin, be smart dan mempunyai sense of urgency.

10. Sentiasa senyum,Ingat semua org ada masalah di dunia ini.kalau kita berselisifaham dgn bos, jgn terlalu tunjuk. tarik nafas panjang2..telan panadol..pastu semayang then tido....esok pergi kerja mulakan dgn senyuman.

No comments: