Tuesday, June 2, 2009

Nostalgia Balik Kampong..

Balik kg sangat beerti dlm kehidupan seseorang..nie aku kongsi my story balik kg di zaman yg berbeza...berlainan latarbelakang tapi feel tetap sama..

Masa zaman kecik-kecik dolu....

Kalau balik kg selalunya mak aku akan bawak kami balik di Kg Kubang Rotan, Kedah..Nenek sebelah mak..sbb suku sakat sebelah ayah dah takder (arwah)..so tak sempat kenal..mak akan bawak kami naik bas UTC ke ALor Setar..perjalanan masa tu amik masa 3 jam..punya la seronok naik bas..mak aku plak species kalau bawak bekal mcm nak p berkelah...satu lagi tabiat mak aku..kalau bas dah nak gerak...time tu la dia kalut turun bas beli bekal tambahan (punya la byk....)..yg drebar bas dok marah..sebab bas dh nak jln..mak aku tak sampai2 lagi borong bekal...aku buat2 tido dlm bas..itu kenangan masa kecik

Masa Zaman belajar...

Balik kg sorang2 jer...naik bas kat Puduraya trus ke utara..selalunya atas bas aku tido dan layan walkman sajer..pernah satu kes aku dok dgn sorang awek nie..so masa mula amik tempat duduk..awek nie pon tanya aku..nak p mana?..dh keje ke?bla..bla..yada..yada...tapi yg tak bestnyer dah lepas sg buluh dia dok sembang2 lagi..hampeh betul..aku dah tak mampu nak layan dah...so aku bg peluang kat awek nie utk trus bersembang..tup2 dah nak masuk tapah, awek nie dok sembang lagi...aku dh tak tahan....cerita mcm2 dia story..daripada hal palestin.Bush,Perlancongan,bab belajar,kesihatan,sukan pon masuk gak..siap citer pasal bola tuh...hehhehe..so aku terpaksa menggunakan teknik jurus terakhir aku utk mematikan/menutup mulut awek yg tak reti dok diam nie...TIDO!!!!..awek nie trus bercerita..aku buat2 tido...tapi species awek nie mmg tak paham..aku rasa mcm nak tampar jer muka dia...awek nie siap kejutkan aku suruh dgr cerita dia..

Fortunately,bas behenti makan...ako dok ushar tmpt belakang mmg kebetulan kosong...so aku truss lepak kat situ...selamat lah aku daripada mulut puaka awek tuh..tup2 masa bas nak sambung jalan.. aku dgr suara awek nie:
Awek bermulut puaka : "bang bang berhenti...jgn gerak lagi..kwn sebelah saya tak naik lagi..."
Drebar bas : "tapi aku kira dah cukup tadi.."
Awek bermulut puaka: sambil tengok kt tmpat belakang.....matanya bulat merenung aku dari jauh....pastu tu dia bersuara .."ahaa..kwn saya ada kt belakang"...

dia kata aku kwn dia?...hangin betul aku...lepas tu dia dtg kat aku...
Awek bermulut puaka: "apsal awak pindh tmpat"
Aku : "seronok dok belakang..."
Awek bermulut puaka : "Apsal seronok sgt dok kat belakang..org lelaki suka sgt kalau naik bas ddk belakang.."
Awek nia dah start dah....
Aku: .."Bukan apa...daripada dgr awk dik bercerita ...lebih baik sy dgr bunyi enjin bas lagi best..."
Awek:..truss blah ...

hehhehe..itu la pengalaman aku balik kg paling horor...satu lagi pernah naik lori kicap balik penang sbb tiket raya yg aku amik kena tipu..hempaeh betul...abis badan aku bau kicap...heehhhe

Masa zaman dah kawin...

feel lain ckit...bisaklah sbb dh kawin..dah ada 2 kampung..satu kg aku..satu lagi kg wife aku...cuma balik kg wife aku sbb benda baru..suasana baru..dan segalanya baru..tapi apapon..feel balik kg tetap sama walaupon zaman dah berlalu..............

1 comment:

Nazura said...

Psstt... yer ker ni jer cerita balik kampung???.. Tapi kak paling ingat kisah faizal balik kampung.... Lepas tu ambik anak sedara utk hantar kat perak kat umah mak dia.. so dlm perjalanan anak sedara dok syok makan coklat sampai mulut bersememeh then u pun ambik kain utk lap mulut dia then.. jeng...jeng..jeng...