Wednesday, July 4, 2012

Tips: How to Couch Your Staff & Anything comes to my Mind

Salam semua..sudah agak lama hajat tertangguh nak update blog aku nie,,,byk yg hendak dicoret, dikongsi, bergossip, dan sebagainya...tapi keadaan begitu tidak mengizinkan......tatkala entry ini ditulis..aku baru selesai check in di Hotel sri Malaysia, Perlis....

For personal touch, bila aku masuk ajer daerah kedah & perlis ini seakan ada semacam perasaan lain..susah utk di translatekan apakah perasaan asing itu..atau mungkin ini adalah tempat ku dilahirkan???

Semacam ada ikatan internal & sejarah yg panjang disini...hahahhha..adakah aku ada kaitan dgn Malay-Cities tribe yg hilang itu????...keeekkekeke..dh jauh menerawang....

Tapi, semenjak dua menjak nie minat aku beralih ke satu bidang yang lain...mybe pengaruh drp pembcaan...nak tahu apa itu..yaa...minat aku sekarang kepada SEJARAH!!!!!!!...haahhahhaa..aku pon nak tergelak....tetapi melalui pembacaan aku..aku tersangat kagum akan keturunan melayu.malay-sities state yag hilang itu....tentang kehebatan zaman2 silam....semacam aku nak menjelajah untuk mencari artifak2 yang tidak ditemui sebagai bukti...!!!!!...sah!!! memang aku terpengaruh dgn kajian sesorang ini...but truly...its very interesting....ok,,kita tinggalkan hal ini....

Kali ini aku nak kongsi tips yg tak seberapa. Tips utk nak couch your anak buah.....


1. 'Treat'lah anak buah kita sebagai manusia,,,bukan sebagai objek!!!,
Tudia,dengor pon takut..maksudnya..layanlah anak buah kita elok2...kekadang bos nie secara tak sengaja bagi arahan mcm anak buah tu sebagai objek..manusia nia ada perasaan..dont be too bossy..guna percakapan dan arahan dgn baik....mereka bekerja utk kita..apalah salahnya menyurh dengan cara berhikmah,,,bukan cara diktoator atau meningking mcm org gila meroyan.....ini juga peringatan utk saya..terkadang terbabas dek kemarahan yg melampau..heehheehe

2. 'Manager not solved the problem..BUT asking Question"
...maksudnya..jika ada staff kita datang nak tanya@tak paham apa2 perkara....kita jangan selesaikannya utk staff kita tu...kalau korang buat camtu..for sure staff kita tu akan datang selalu sbb dia dh anggap kita nie sebagai problem solver dia....dengan ini staff kita nie otaknya akn berkarat sbb tak guna lansung otak pemberiaan Allah utk berfikir..kita kena ubah cara thinking mcm nie,,sebetulnya..kalau staff kita datang pohon bantuan  tanya dia soklan...ok kat sini sy bg contoh utk mimudahkan pemahaman/;-

Staff: Boss..saya tak paham la pasai nie..
Boss: u dah baca belum apa2 pasai nie..atau carik maklumat perkara nie..
Staff: belum..
Boss: kamu rasa apa yg kamu patut buat kalau hadapi benda mcm nie? (u asking Q)
Staff: Saya carik maklumat dulu,,then kalau blur2 jgk baru tanya bos..
Boss: Great!!!....

nie sebagai contoh ajelah.....tanya soklan bagi staff kita tu berfikir.....bukan kita takleh bantu langsung..bleh..tapi setelah satff kita tu dah mencuba sedaya upaya..bukan datang pohon bantuan tanpa apa2 persediaan...

3. Pujian yang memadai
Puji bleh..tapi jgn lebih2 yer..takut staff kita besaq kepala nanti...so puji kena ada caranya....Pujilah dengan kita highlightkan apa kualiti yang ada kat staff kita tu....contohnya:

Boss: Great....i like suprise..u always suprise me (beyond expactation)...your time management (stress kat staff kita pasai ni) very gud dan u did free error (highlight)..so staff kita akan faham yg dua kualiti ini adalah kekuatan dia...

Bukan mcm nie:

Boss: Bagus kerja u..i like!!!..keep it up.....

Pujian ini adalah terlalu general..dgn ini membuatkan staff kita tu perasan dia bagus dalam serba serbi..sebabnya kita sebagai boss tak tekankan apa kualiti yang ada dlm diri staff kita tu..bila dia perasan baguih..takut2..tersyok sendiri dan mula besaq kepala....

4. The way we convey arahan
 apa2 arahan yg kita nak bg kat staff kita,,bagilah dgn instruction apa kehendak kita, bila tugasan ni nk kena siap, kalau tak siap apa kesannya. dengan arahan dan kehendak yg jelas..pada masa yang sama staff kita akan belajar how to manage his/her time (time management)....




ok setakat nie dulu..nak mandi dan tidor jap...

1 comment:

Penjejak Mimpi said...

Agreed. Bukan macam sesetengah bos. Kasik arahan tak jelas. Tau2 nak siap ajek. Tak pernah tanye masalah staf. Bosan bila ada bos macam tuh!! Seriously!